HoSt ontzorgd bij de keuze uit twee ERP-pakketten

Mobina ontzorgt HoSt bij de keuze uit twee ERP-pakketten

HoSt
De inzet van de Mobina software heeft het voor HoSt mogelijk gemaakt om binnen één week de evaluatie en discussie op te starten en de keuze te maken uit twee ERP-systemen. Hierbij werden alle hoeken van het bedrijf betrokken.

Over HoSt

HoSt is opgericht in 1991 uit een samenwerking tussen Holec Projects en Stork. HoSt is een snelgroeiende organisatie en wereldwijd een zeer belangrijke leverancier van bio-energiesystemen en -technologieën voor de productie van duurzame energie en waardevolle producten uit afval. Een groot serviceteam en meer dan 200 medewerkers verspreid over kantoren in 7 landen zorgen voor de realisatie van de geavanceerde en innovatieve bio-energiesystemen. Voor een efficiënte groei en soepele transformatie van de bedrijfsprocessen kiest HoSt voor een ERP-pakket.

De uitdaging van HoSt

HoSt heeft twee leveranciers van ERP-pakketten gevraagd een demonstratie te geven. De demonstraties zijn bijgewoond door twaalf medewerkers van HoSt. Het bedrijf heeft vervolgens Mobina benaderd om te faciliteren bij de evaluatie van en keuze uit de twee sterk verschillende ERP-pakketten. De klant wilde consensus creëren in een zeer heterogene groep van deelnemers met eigen verwachtingen en een hele brede set aan functies.

Aanpak

Wat Mobina bijzonder maakt is onze sterke combinatie van expertise en digitale aanpak. Onze aanpak bij HoSt is dan ook tweeledig.

    1. Focus op belangrijke thema’s
      Bij Mobina helpen we bedrijven met hun vraagstukken omtrent het verbeteren van proces, organisatie en IT en benaderen de vraag altijd vanuit business perspectief. Centraal staan de organisatie en de manier waarop de (digitale) transformatie bijdraagt aan de doelen en mogelijkheden van jouw organisatie. Wij realiseren dat door de zorgvuldig gestelde vragen en de monitoring van de digitale activiteiten vanuit de Mobina backoffice.
    2. De inzet van onze Mobina Discussieruimte.
      Deze tool maakt een snel en doordacht resultaat mogelijk in vergelijking met traditionele meetings of de inzet van een inefficiënte consultant. Voorafgaand aan de discussie is een kick-off meeting gepland om de vragen te bespreken en de software toe te lichten. Zo maken we iedereen bekend met de digitale aanpak.

In samenwerking met het management is een set gerichte vragen opgesteld, die als leidraad dienen voor de (digitale) discussie. Denk hierbij aan de performance van de software en de punten uit het bestaande eisendocument, het optreden van de leveranciers, het voorkeurspakket en de uitdagingen voor de implementatie.

Kunnen we jou ergens mee helpen?

Neem vrijblijvend contact op en dan kijken we graag wat we voor elkaar kunnen betekenen. 

Hoe werkt de Mobina Digitale Discussieruimte?

De discussie vindt volledig digitaal en gestructureerd plaats. Iedereen kan anywhere, anytime (24/7) zijn gedachten delen inbreng geven. In tegenstelling tot een ‘echte’ vergadering, komen alle deelnemers evenveel aan bod en uit de verf.

Medewerkers kunnen andere collega’s bij de discussie betrekken. Zo kunnen zij op elkaars ideeën verder bouwen. De deelnemers ontvangen dagelijks een motiverende mailing vanuit Mobina en de HoSt leiding met de actuele uitdagingen en openstaande vragen.

Elke dag is er een check-up tussen contactpersoon HoSt en procesconsultant Mobina om te kijken wat er al gezegd was en waar nog meer verduidelijking nodig was. Door middel van ‘labels’ konden alle opmerkingen worden samengevat en de conclusies worden getrokken.

Resultaten

Door het snel delen en snel reageren van de deelnemers kon in één week de digitale discussie in de Mobina discussieruimte worden afgerond. In hele korte tijd is een duidelijk voorkeurspakket geïdentificeerd.

In de discussieruimte zijn 108 opmerkingen geplaatst, waaruit 44 bevindingen zijn gekomen over het voorkeurspakket, de eisen die moeten worden getoetst in de vervolgfase en de uitdagingen voor de implementatie.

Mobina heeft de klant HoSt volledig ontzorgd: vragen opgesteld, bevindingen opgesteld et cetera. Uiteraard in zeer nauw overleg met de klant.

Met onze aanpak is een breed draagvlak gecreëerd in de organisatie voor het rest van het project. Ook is bewustwording gecreëerd in de organisatie over wat er op ze af gaat komen: het is een groot ingewikkeld project, dat veel kansen biedt.

Het resultaat is een zorgvuldig gedocumenteerd proces waarmee de leiding de verdere stappen kan aansturen.

Bovendien zijn de resultaten tot stand gekomen in minder dan de helft van de gebruikelijke doorlooptijd van dergelijke evaluaties en voor minder dan de helft van de kosten aan externe begeleiding.

Ook een toekomstbestendig en competitief bedrijf?