Snel schakelen met slimme maatwerkoplossingen: HyET Solar kiest voor de pragmatische aanpak van Mobina

Over Hyet Solar Systems

Hyet Solar is een Nederlandse scale up onderneming. Het bedrijf is gebouwd rondom de technologie van lichtgewicht, flexibele, zonnepanelen. De producten nemen een geheel eigen plaats in binnen de energietransitie wereldwijd door de unieke toepassingsmogelijkheid op locaties waar traditionele modulesystemen geen optie zijn, bijvoorbeeld bij daken met een lichte constructie. 

 

De Uitdaging

 

In de fase van haar bedrijfsontwikkeling ontstond bij Hyet de behoefte aan een minimale vorm van ondersteuning van de administratieve processen. Een boekhoudsysteem werd al gebruikt, maar de operatie rondom inkopen en voorraden kende geen ondersteuning. Eén optie voor de directie was de selectie en invoering van een ERP-systeem. Maar i.v.m. de financiële ruimte en de noodzaak om snel een oplossing te hebben twijfelde men aan deze route. 

  

 

 

 

Onze Aanpak

Het complexe productieproces en de bijbehorende omvangrijke supply chain is door Mobina in kaart gebracht. Met de kernspelers binnen de onderneming is een blauwdruk vastgesteld hoe de processen moeten lopen. Ook is er een ontwerp gemaakt voor de structuur van de data, en de logistieke en financiële besturing.  

Een snelle oriëntatie in het aanbod van standaard ERP-pakketten leidde al snel tot de conclusie dat voor de korte termijn een andere weg moest worden ingeslagen. HyET Solar wilde snel een oplossing implementeren, met minimale inspanning van hun drukke key users en zonder een grote investering in één keer. Daarom is gekozen voor  voor het ontwikkelen van op maat gesneden eigen applicaties, ontwikkeld door Mobina op het platform PowerApps. De agile aanpak heeft geleid tot applicaties die goed aansloten bij de behoeften van de onderneming, maar ook haalbaar waren qua gebruik en (tijds)investering. Naast de applicaties is er een set aan PowerBI-rapportages gerealiseerd, zodat er direct inzicht kwam voor afdelingshoofden en de financiële afdeling.  

 

 

Ferdy Dautzenberg
CFO
“De pragmatische aanpak van Mobina heeft ons in korte tijd geholpen met applicaties waar we direct behoefte aan hadden, passend binnen het financiele budget wat beschikbaar kon worden gesteld. Mobina heeft nadrukkelijk affiniteit op vele vlakken getoond: kennis van onze business, het niveau van ervaring en tijdsbeschikbaarheid bij onze gebruikers, en de spannende setting met vele externe financiers. Doordat ze vanuit de business redeneerden sloot de oplossing goed aan bij onze wensen.”

Resultaten

Binnen 2 maanden applicaties ontwikkeld en in gebruik genomen voor de belangrijkste processen binnen supply chain – met minimaal tijdsbeslag op de organisatie. 

  • Aansluiting gerealiseerd met de financiële administratie (Twinfield) voor het budget control proces, zowel een applicatie als rapportages.  
  • Minimale kosten gemaakt waarmee de directie de aandeelhouders kon overtuigen