De Covid-19 pandemie heeft een enorme impact op de wijze van leadgeneratie en het beheersen van verkoopkosten bij maakbedrijven. De traditionele manier van verkopen, waarbij je bij de klant langs gaat of beurzen bezoekt werkt niet meer. Dat betekent dat bedrijven andere manieren moeten zoeken. Online verkopen lijkt en is een logische stap. Maar je maakt niet ‘eventjes’ een webshop of digitaal verkoopkanaal, daar komt veel bij kijken. Je producten online zetten, zorgt er nog niet voor dat je klanten jou ook vinden. Hoe pak je dat aan? Het is belangrijk een aantal vraagstukken op te lossen alvorens van start te gaan met een digitaal verkoopkanaal. De belangrijkste is: “Hoe denkt je klant?” Daarnaast moet je goed inspelen op de klantwens en gebruik maken van innovatieve technieken om met klanten in contact te komen. De Quick scan digitaal verkoopkanaal van Mobina is een mooi voorbeeld van een eigentijdse aanpak die jou daarbij helpt. Hoe dit in zijn werk gaat kunnen wij illustreren aan de hand van een praktijkvoorbeeld bij onze klant Waterkracht.
Over Waterkracht
Waterkracht is al ruim 45 jaar hét toonaangevende bedrijf in Nederland op het gebied van hogedrukreiniging en reinigingsoplossingen op maat. Waterkracht beschikt over een uiterst modern logistiek- en fabricagesysteem en heeft een uitgebreid dealernetwerk waar de consument de producten van Waterkracht kan afnemen. Waterkracht wilde op zoek naar nieuwe marketing- en verkoopkanalen: “Hierbij heeft Mobina ons op een gestructureerde en professionele wijze begeleid om, vanuit de huidige situatie en onze wensen en behoeften, een roadmap naar de gewenste toekomstige situatie te ontwikkelen”, aldus Waterkracht.
De uitdaging
Waterkracht zocht dus naar nieuwe marketing- en verkoopkanalen om met nieuwe leads in aanraking te komen. Tevens moeten bestaande en nieuwe klanten zichzelf kunnen oriënteren binnen Waterkrachts productenportfolio. Mede om grip op de costs-of-sales te houden, moeten prospects via het digitale kanaal offertes kunnen aanvragen. Behalve de uitdagingen omtrent het structureren van het productassortiment en de opzet van een krachtige digitale omgeving, moest er ook aandacht besteed worden aan een nieuwe manier van werken. Het was onze uitdaging om - in korte tijd - effectief de huidige situatie van Waterkracht te doorgronden en een schets van de toekomstige organisatie en systeem te maken. Om vervolgens te bepalen welke stappen je moet zetten van ‘as is’ naar ‘to be’. En te kunnen starten met het realiseren van een digitaal verkoopkanaal.
Aanpak
De Mobina-aanpak van de quick scan is digitaal en paste perfect bij het momentum: midden in de corona-crisis. Hoe gaat het in zijn werk? De quick scan start met een één-uurs analyse van hoe de situatie nu is en waar die wringt. Het eerste deel van de sessie vindt plaats in de digitale discussieruimte van de Mobina-software. De deelnemers gaan, in carrousel-vorm, aan de slag met de verschillende vragen, die zorgvuldig door onze consultants zijn voorbereid. Zo creëren wij de ‘as is’ blauwdruk; het vertrekpunt voor de transitie. Hiermee kan vervolgens de volgende stap worden gezet naar de gewenste ‘to be’ situatie. Deze stap van de quick scan bestaat uit een dynamische ‘digitale’ discussie. De sessie vindt plaats onder begeleiding van consultants van Mobina om ervoor te zorgen dat alles gedocumenteerd wordt, maar vooral om ervoor te zorgen dat er duidelijke conclusies getrokken worden én dat alle deelnemers op één lijn komen. Vanuit Waterkracht namen leden van top management en de sales manager deel aan het proces. De sessie werd begeleid door onze principal consultant René Hol en procesconsultant Lisanne Helmer.
Tijdens het proces van de quick scan delen niet alleen onze jarenlange kennis en ervaring met jouw bedrijf – je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden – Mobina intervenieert ook: wij creëren dynamiek, inzicht en motivatie. Na de quick scan weet je binnen enkele uren waar je als bedrijf staat, waar je heen wilt en hoe.
Resultaten
Naast alle documentatie en informatie van de intensieve sessie, heeft Waterkracht een op maat gemaakte ‘roadmap’ voor zes maanden ontvangen. Hiermee kunnen zij direct aan de slag gaan. Met als doel het realiseren van een succesvol, efficiënt en duurzaam digitaal verkoopkanaal, dat aansluit bij de behoeften van hun klanten.
Kunnen we jou ergens mee helpen?
Neem vrijblijvend contact op en dan kijken we graag wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Zelf ook een roadmap voor een digitaal verkoopkanaal?
Traditionele verkoopmanieren werken op dit moment niet goed meer. Door de Covid-pandemie is het belangrijk andere manieren te zoeken om met je potentiële klanten in contact te komen. En natuurlijk wil je voorblijven op je concurrenten. Een digitaal verkoopkanaal is hier dé oplossing voor. Jouw potentiële klanten kunnen jou al vinden via het web en zich oriënteren op het product. Door goed in te spelen op de klantwens en gebruik te maken van innovatieve technieken, kun je daarna alsnog contact komen met deze prospects.
Mobina heeft de Quick Scan digitaal verkoopkanaal ontwikkeld. Met deze Quick Scan weet je binnen enkele uren waar je staat en waar je heen wilt. Je krijgt een voor jou op maat gemaakte ‘roadmap’ van zes maanden waar je meteen mee aan de slag kan. Hierna sluit jouw digitaal verkoopkanaal aan bij de wensen van je prospects.