Geschreven door René Hol
Afgelopen week zijn we ingegaan op het vraagstuk hoe middelgrote maakbedrijven kunnen inspelen op de effecten voor hun business door de recente ontwikkelingen op de financiële markten.
We benadrukten het belang om fit en flexibel te zijn om tegenvallende economische ontwikkelingen in 2020 te kunnen opvangen. Maar welke instrumenten heeft het management van maakbedrijven in handen om korte termijn verbeteringen in hun business performance te realiseren? Als je op korte termijn enige successen wilt boeken zijn twee zaken van belang: ten eerste snelle beslissingen maken over wat, waar en hoe te veranderen, en ten tweede een implementatie recht op zijn doel af uit te voeren. Dergelijke korte termijn verbeteringen hebben vaak het karakter van continuous improvement, maar kunnen tevens kleine stappen zijn in een meer disruptieve lange termijn agenda. Het vaststellen van waar de kansen liggen moet sowieso eerst gebeuren.
Blijven verbeteren is belangrijk, maar tegelijkertijd wil je ook potentiële tegenvallers in de economie kunnen opvangen. Daarom is het nuttig om toch te proberen dit te doen met een relatief lage cash-investering. Subsidies zijn vaak een goede bron van financiering. Daarnaast is de inzet van studenten voor een bijbaan, stage of afstudeeropdracht een veelvoorkomende manier. Ook zijn netafgestudeerden vaak een goede bron van frisse vernieuwende ideeën, maar moet men, zeker in een relatief traditionele industrietak, uitkijken dat er ruimte is voor hun ideeën en enthousiasme in de organisatie.
Het allerbelangrijkste als een onderneming het laaghangende fruit snel wil identificeren, is dat het zijn medewerkers actief betrekt. Zij kennen de dagelijkse operatie en weten waar het stofgoud ligt. Om de kosten laag te houden wil je de ideeën, suggesties en commentaren van de operationele medewerkers op een slimme manier verzamelen. Er zijn diverse aanbieders van nuttige softwaretools voor dit doel. Sommige van zulke tools zijn gebaseerd op een open database met een vriendelijke gebruikersinterface. Gebruikers worden positief uitgedaagd hun ideeën via de software toe te vertrouwen aan de onderneming en de collega’s.
Andere oplossingen betreffen content-intensieve applicaties. Zulke gereedschappen combineren de gegenereerde ideeën met een solide raamwerk van op best practice gebaseerde bedrijfsprocesmodellen. We noemen deze systemen voor het gemak de digitale consultant. Hierbij zijn de kosten lager omdat de rol van de menselijke consultant veranderd: de traditionele analist en ontwerper, die veel uren verbranden, worden vervangen door een beperkt aantal uren van een begeleider of coach: van kwantiteit naar kwaliteit. Een aanzienlijke hoeveelheid cash kan hierdoor opzij worden gelegd.
Bij het management ligt de taak, eventueel samen met een tool, de genereerde ideeën te transformeren in veranderingsacties. Omdat de mensen zelf aan de basis van de voorgestelde veranderingen hebben gestaan, zal de acceptatie hoog zijn. Veranderingen kunnen hierdoor snel, zonder veel cash te gebruiken, worden geïmplementeerd.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen