Blog 1: de reden waarom jouw ERP-leverancier het onderhoud opzegt

De levensduur van versies van ERP-software van de vooraanstaande aanbieders lijkt korter te worden. Steeds frequenter worden we geconfronteerd met directies en IT-managers die te horen hebben gekregen dat hun versie van de ERP-software vanaf datum X niet meer wordt onderhouden. Vooral bij ‘productbedrijven’ – maakindustrie, food, chemicals, handel, logistiek, bouw & installatie – heeft een dergelijke aankondiging van de ERP-leverancier de nodige impact. Juist bij dit type bedrijven is ERP de aorta van de dagelijkse bedrijfsvoering: gevraagde producten de deur uit krijgen en zorgen dat je hiervoor krijgt betaald.

De opzegging per datum X van het onderhoud leidt tot een onbestemd gevoel: wat betekent geen onderhoud meer? In de huidige tijd waar cybersecurity een terechte topprioriteit is, worden we bijna dagelijks geconfronteerd met nieuwe technische trucs waarmee computersystemen beschadigd worden. Staat mij dit ook te wachten, als mijn softwareversie niet meer wordt onderhouden?

Waarom zegt de ERP-leverancier op?

Wat voor krachten zitten er eigenlijk achter dergelijke ‘opzeggingsbrieven’? Veel ERP-leveranciers hebben jarenlang gedreven op vier inkomstenbronnen: licentieverkopen, onderhoudsfees op verkochte licenties, consultancy fees met name rond implementaties en een continu aanhoudende stroom van klein maatwerk in opdracht van de gebruikers. Een dergelijk business model is typerend voor ‘on premise’ ERP-installaties en -implementaties. Op maat gemaakte systemen voor de individuele klant staan centraal. Echter in een hoog tempo zijn dergelijke softwarebedrijven afscheid aan het nemen van dit business model.

Wat is de toekomst van ERP-leveranciers?

In de ERP-markt vindt een snelle verandering plaats naar zogeheten Cloud-oplossingen. Deze ontwikkeling wordt gedreven door zowel de aanbieders als de afnemers. Er zitten grote IT-bedrijven (zoals Microsoft, AWS etc.) achter de implementatiepartners die jouw ERP hebben geleverd. Deze ‘grote jongens’ pushen extreem de ontwikkeling naar cloud. Het is voor hen een robuust inkomstenmodel. De ERP-implementatiepartners gaan gedwongen mee in deze ontwikkelingen, maar zien ook grote kansen.

De slaafse afhankelijkheid die jouw bedrijf heeft als het gaat om de developers en beheerders van jouw leverancier was tot op heden een garantie voor immer aanhoudend aanpassingswerk. Echter, dit is een ‘uurtje-factuurtje’ model. In de krappe arbeidsmarkt zijn de ERP-leveranciers hier afhankelijk van een kwetsbare groep professionals. Hedendaagse afgestudeerden zijn op zoek naar meer uitdaging dan het onderhouden van on premise ERP-pakketten. De ontwikkelafdelingen bij mening ERP-leverancier heeft dan ook een grote hoeveelheid grijs achter de bureaus.  Het uurtje-factuurtje model is eindig en nauwelijks schaalbaar.

Het cloud-based ERP verdienmodel is totaal anders. Er komt een stroom op gang van maandelijkse inkomsten. Ook is er een impliciete en expliciete drang naar standaard functionaliteit, vanuit zowel de leverancier – less human based earning model – en de onderneming die door schade en schande wijs is geworden over de vele nadelen van maatwerk.

 

Digitalisering shopfloor case studies ERP-leverancier

Wat kan ik doen als mijn ERP-leverancier het onderhoud opzegt?

Bij de meeste managers heerst er nou niet direct een groot verlangen naar een ERP-project. Velen lopen met deuken uit het verleden rond. En de moeizame voorbereiding om het geld bij elkaar te krijgen voor een dergelijke inspanning is ook geen vreugde. Kortom, je moet wat, het komt niet (of nooit) gelegen en de energie moet nog wel komen bij jou en zeker bij de mensen in jouw organisatie. Welke opties heb je om te handelen? Hierover meer in de volgende blog.

Ook een toekomstbestendig en competitief bedrijf?