Optimale afstemming binnen netwerken
Supply Chain Management (SCM) is het realiseren van een optimale ketensamenwerking tussen verschillende bedrijfsonderdelen, leveranciers en afnemers. De supply chain omvat alle activiteiten van een organisatie die ervoor zorgen dat een grondstof uiteindelijk als eindproduct bij de klant terecht komt, inclusief alle informatie, diensten en geld die door dezelfde keten stroomt. Denk hierbij aan inkoop, productie, opslag en verkoop binnen de organisatie. Maar ook leveranciers, klanten en belanghebbenden buiten de organisatie maken onderdeel uit van de supply chain. Supply Chain Management zorgt voor de optimale onderlinge afstemming binnen al deze netwerken en maakt real-time informatie-uitwisseling mogelijk. Dit alles kan niet zonder de ondersteuning van goede software en inhoudelijke kennis over SCM.

Waarom is SCM zo belangrijk?
Een optimaal gestroomlijnde supply chain helpt bij:
- Een optimale klantperformance. De klant kan op je rekenen door productbeschikbaarheid en korte of gewenste levertijden, maar ook door leverbetrouwbaarheid.
- Maximaliseren van het gebruik van de resources; zowel mensen als machines.
- Procesinnovatie, zowel naar leverancier als naar de klant. Denk hierbij aan het bewaken van voorraden door de leverancier of optimale beschikbaarheid voor de klant.
Verbeter je Supply Chain Management en je positie
Mobina combineert haar kennis van IT met jarenlange ervaring in consultancy en supply chain-projecten. Dat maakt ons de ideale partner om jouw supply chain en daarmee je organisatie een boost te geven. Mobina’s aanpak kenmerkt zich door het bewust maken van de mogelijkheden dat een verbeterd Supply Chain Management biedt. Wij schetsen de kracht van onze aanpak in vier punten.
1. Bepalen en bewaken van betrouwbare levertijden
In een optimale supply chain is de afgifte van levertijd eenvoudig en betrouwbaar. Vind jij levertijdafgifte niet zo simpel? Wij kunnen onze klanten op een praktische manier helpen om hier verbetering in aan te brengen.

2. De klant(order) traceren in de hele keten
Werkt jouw bedrijf op klantorder? Dan is het cruciaal dat in de hele supply chain de klantorder getraceerd kan worden. Dat is zeker belangrijk als jouw klant ook nog de uitvoering van het product of de service bepaalt. Het traceren van de klantorder wordt ook wel ‘pegging’ genoemd. De kwaliteit van de informatiesystemen bepaalt of ‘pegging’ mogelijk is. Is dat niet het geval, dan sluit dikwijls het ERP niet optimaal aan bij de kern-kenmerken van de onderneming. Hier kan Mobina een oplossing bieden.
3. Frameworks
Bij Mobina bespreken wij de besturing en bewaking van de supply chain niet in processen, maar in frameworks of logistieke concepten. Hiervoor is in de jaren ’80 al de basis gelegd door Romme en Hoekstra in het zogenoemde KOOP, KlantOrderOntkoppelPunt. Een krachtige aanpak, welke Mobina met succes in de praktijk toepast.

4. Kennis over SCM overdragen
Mobina hecht veel belang aan het overdragen van kennis over Supply Chain Management naar de medewerkers in relevante functies. Bepakt met deze kennis kunnen mensen met elkaar gaan denken, analyseren en werken aan verbeteringen.
Benieuwd hoe wij snel kunnen helpen?
Wil je korte, betrouwbare levertijden snel kunnen afgeven? En wil je optimaal gebruik maken van je resources? Een logistiek concept kan jou hierbij helpen.
Een logistiek concept ontwikkeld met Mobina, brengt de hele fysieke goederenstroom in kaart, van leverancier tot de klant. Vervolgens kijken we hoe je de klantorder en de goederenbeweging kunt besturen. Welke planningsfuncties hebben we nodig en hoe hangen die samen? Dit logistiek concept maakt inzichtelijk hoe sales, engineering en supply chain zijn geïntegreerd. Door het logistiek concept te evalueren, kun je de optimale balans zoeken tussen materiaal, capaciteit en activiteiten en kun je sneller betere en betrouwbare levertijden afgeven. Je richt jouw supply chain zo optimaal mogelijk in voor de beste klantperformance.