Geschreven door Valerija Olsevska
De term ‘Industrie 4.0’ is in 2011 geïntroduceerd en hoewel de invoering per organisatie flink verschilt, zou het niet eerlijk zijn om te zeggen dat we pas aan het begin van de vierde industriële revolutie staan. Net toen we eindelijk een min of meer duidelijk beeld kregen van Industrie 4.0, zijn visionairs en strategen al gesprekken begonnen over Industrie 5.0. Japan bijvoorbeeld heeft het zelfs uitgebouwd en in 2016 een Society 5.0-plan geïntroduceerd, waarmee de digitale transformatie van de industrie naar een ‘superslimme samenleving’ werd uitgebreid.
De huidige revolutie richt zich op het creëren van naadloze en efficiënte waardeketens met op IoT-voorbereide slimme faciliteiten en datanetwerken die door de systemen stromen. Met een grote focus op technologie heeft het de menselijke rol in het industriële raamwerk door elkaar geschud. Of Industry 5.0 een echte industriële revolutie zal zijn, of een kleine herziening van de vierde revolutie, is nog steeds een vraag. Het wordt echter duidelijk gedreven door de huidige zorgen van fabrikanten die digitalisering en automatisering omhelzen: hoe passen mensen in de slimme fabriek en hoe kunnen we daarvan optimaal profiteren. In onze vorige blog is al gesproken over de impact van Industrie 4.0 op de kwaliteit van het werk op de werkvloer. Industrie 5.0 wordt gezien als een herdefinitie van het werk van de mens en brengt de “menselijke maat” in het geavanceerde cyber-physical industriële systeem.
Dus hoe ziet dit “menselijke cyber-physical” systeem eruit? De huidige markttrends naar een hogere mate van individualisering hebben ons al naar ‘mass customization’ gebracht. Maar we kunnen niet al onze creativiteit standaardiseren in regels en vooraf gedefinieerde functies. Klanten willen nog steeds iets ‘unieks’ en de mogelijkheid om iets speciaals te maken is voor veel bedrijven een belangrijke waardepropositie. Hier komt de menselijke factor in ons systeem van de toekomst, wat leidt tot massa-personalisering: een geïndividualiseerd auto-interieur, schoenen of een meubelstuk. Om personalisatie van elk product mogelijk te maken, hebben machines begeleiding nodig en in sommige branches echt vakmanschap. Dat brengt ons bij een tweede Industrie 5.0-voorspelling: toename van robots die synchroon werken met menselijke werknemers. Samenwerkende robots zullen dienen als multitools die alle monotone en zware taken overnemen, waardoor ruimte ontstaat voor flexibiliteit en menselijk vakmanschap. Door robots komt natuurlijk ook Artificial Intelligence, wat de productie steeds verder brengt. Misschien zal het AI-systeem op een gegeven moment beslissingen nemen met de snelheid van het licht, maar Industrie 5.0 heeft als standpunt: “machines dienen ons.” Hoewel micro- of operationele problemen zullen worden toevertrouwd aan AI, zullen menselijke probleemoplossende vaardigheden en creativiteit als unieke toegevoegde waarde worden ingezet om besluitvorming op hoog niveau aan te pakken.
Een grotere productpersonalisatie is misschien geen groot ding voor sommige industrieën, maar de menselijke rol in een businesscase van digitalisering en automatisering is wel een actuele vraag. Misschien omarmt uw organisatie dus al wel de vijfde revolutie door werknemersrollen en mens-machine-samenwerking opnieuw te definiëren. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om het trainen van de bediening van een nieuwe machine die op een productielijn is aangesloten. Net zoals een klant zijn/haar toekomstige auto online configureert, kan een organisatie spelen met de bedrijfsprocessen in een veilige digitale omgeving om zo te ontdekken welke ontwikkelingsalternatieven er zijn en om de impact van nieuwe technologieën te zien buiten de echte productielijn om.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen