Geschreven door René Hol en Valerija Olsevska
Aangezien een toeleverancier geen eigen producten produceert, is zijn belangrijkste strategische competentie de expertise van productie. Vandaag zien we echter veel meer toeleveranciers die verder gaan dan het aanbod van diensten rondom productie. De concurrentie zet toeleveranciers langzaam onder druk om zich te ontwikkelen van een producent van onderdelen op basis van verstrekte specificaties naar een partner met meer toegevoegde waarde voor een OEM-er. Om meer waarde te creëren, moet een toeleverancier de stap dichter naar een klant zetten. Dit betekent dat hij in staat moet zijn te anticiperen op de ontwikkelingstrajecten en het samen creëren met een klant. Dit leidt tot meer werk en verantwoordelijkheden van de toeleverancier ten opzichte van de klant. Uiteraard ligt de focus dan op een beperkt aantal klanten. De klantenportefeuille krimpt, maar moet zorgvuldig worden beheerd om risico’s of ongezonde afhankelijkheid te voorkomen. Tegelijkertijd biedt deze focus het platform voor groei; het is gemakkelijker om uit te breiden met bestaande kernklanten dan de shot gun-aanpak te gebruiken voor een enorme hoeveelheid kleine leads.
Bedrijven die de strategische beslissing nemen en overgaan naar een toeleverancier van toegevoegde waarde voor vooraanstaande OEM-ers, besluiten impliciet hun primaire processen te wijzigen. In het verleden was de stroom:
De nieuwe stroom focust zich op het leveren van meer toegevoegde waarde aan een beperkt aantal strategische klanten:
Vaak wordt programmamanagement geïntroduceerd om zowel interne capaciteiten en externe inspanningen efficiënt en effectief te beheren, Het programmamanagement richt zich op het voldoen aan de eisen van de klant en de klanttevredenheid te handhaven. Terwijl de interne inspanningen van een toeleverancier technischer en meer bedrijfs-gerelateerd zijn, vereisen de externe inspanningen soft skills om klantgerichtheid op te bouwen en de klanttevredenheid te handhaven.
Een degelijk programmamanagement is een goede indicator voor de mogelijkheden van toeleveranciers. Elke klant wordt beheerd als een programma. Een programma bestaat uit verschillende projecten en schema’s, zoals:
- Technische activiteiten
- Prototypeontwikkeling, bewijs van concepten
- Proefseries
- Vraagvoorspellingen en hoofdproductie plannen
- Leverschema’s
- Productwijziging procedures
- Financiën en budget: financiering van het werkkapitaal
Om een optimaal gebruik te maken van de middelen van het bedrijf, moeten alle middelen worden beheerd, gepland en ingepland zijn in alle programma’s van klanten. Informatiesystemen moeten met de verschillende datastructuren kunnen omgaan. Belangrijke uitdagingen hierbij zijn ERP- en PDM-systemen. Het PDM-systeem van toeleveranciers moet flexibel zijn om groepen gegevens te beheren, zoals:
- Generieke onderdelen (grondstoffen, grijpartikelen) die voor verschillende klanten worden gebruikt.
- Klant-specifiek (en beschermde data): itemdefinities van de klant, koppeling naar de engineeringstuklijst (Engineering BOM) van de klant, tekeningen. De engineeringstuklijst bevindt zich soms op tekeningniveau, andere klanten doen dit op artikelniveau.
- Productiestuklijst (Manufacturing BOM) vervaardigd voor de eigen productieprocessen – gerelateerd aan de engineering data van de klant.
- Klant-specifieke versie en revisiebeheer op artikel en stuklijst.
- Routing data van het bedrijf gekoppeld aan de klant-specifieke onderdelen/stuklijsten.
Het organiseren van programmamanagement is een uitdagende taak voor het management van toeleveranciers. Ten eerste moet het management de vereiste vaardigheden definiëren, ontwikkelen en werven. Vervolgens moeten ze toegepast worden binnen de organisatie, wat vaak stress oplevert bij bestaande plannings-en werkvoorbereiders. Maar met de juiste aanpak wordt de win-win situatie gecreëerd voor zowel toeleveranciers als een klant.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen